Mengalirkan Pahala yang Tak Terbatas
foto: linkedin.

Setiap Muslim menghasratkan agar amal yang dilakukan semasa hidup akan mengalir pahalanya tak terbatas.

Ibarat orang yang menanam pokok, menanamnya sekali namun memetik hasilnya bertahun-tahun tidak berhenti.

Malah semakin lama tanaman yang asalnya ditanam sepohon telah berkembang biak beratus bahkan beribu pokok.

Dan hasilnya tidak putus-putus dinikmati bukan hanya oleh manusia malah juga binatang.

Begitulah perumpamaan sebahagian daripada amalan seseorang, walaupun dia telah meninggal dunia, namun pahala tetap diraih setiap masa hasil daripada peninggalan amalnya semasa hidupnya.

Rasulullah saw bersabda:

‎عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ مِمَّا يَلْحَقُ الْمُؤْمِنَ مِنْ عَمَلِهِ وَحَسَنَاتِهِ بَعْدَ مَوْتِهِ عِلْمًا عَلَّمَهُ وَنَشَرَهُ وَوَلَدًا صَالِحًا تَرَكَهُ وَمُصْحَفًا وَرَّثَهُ أَوْ مَسْجِدًا بَنَاهُ أَوْ بَيْتًا لِابْنِ السَّبِيلِ بَنَاهُ أَوْ نَهْرًا أَجْرَاهُ أَوْ صَدَقَةً أَخْرَجَهَا مِنْ مَالِهِ فِي صِحَّتِهِ وَحَيَاتِهِ يَلْحَقُهُ مِنْ بَعْدِ مَوْتِهِ

“Dari Abu Hurairah RA ia berkata; Rasulullah saw bersabda: Sesungguhnya antara perkara yang akan mengikut orang-orang mukmin dari segi amalan dan kebajikannya sesudah mati antaranya Ilmu (berguna) yang diajar dan disebarkan, anak yang soleh yang ditinggalkan (memohon istighfar dan berdoa untuknya), Alquran yang diwariskan, masjid yang ia bangun, rumah yang ia dirikan untuk ibnu sabil, sungai yang ia alirkan (untuk orang, tumbuhan atau binatang mengambil manfaatnya), sedekah yang ia keluarkan dari harta miliknya dimasa sehat dan masa hidupnya, semuanya pahalanya akan mengiringinya setelah ia meninggal dunia.” (HR Ibnu Majah No: 238)

Hadis tersebut menerangkan antara amalan seorang Mukmin yang akan berterusan pahalanya walaupun pemiliknya telah meninggal dunia antaranya:

1. Ilmu berguna yang diajar dan disebarkan kepada orang lain melalui lisan seperti ceramah juga tulisan dalam bentuk buku, artikel, jurnal, termasuk dalam bentuk e-book, dalam FB, telegram, WhatsApp, TikTok dan sebagainya. Ilmu tersebut tersebar terus menerus serta diamalkan oleh orang lain.

2. Anak saleh yang mendoakan dan memohon keampunan untuknya

3. Wakaf Alquran berbentuk mushaf atau yang diajarkan

4. Masjid yang dibangun dan dimakmurkan

5. Rumah yang didirikan untuk musafir dan sejenisnya.

6. Sungai atau pengairan yang dibuat untuk manfaat manusia dan makhluk lain

7. Sedekah yang kita lakukan ketika sehat, masih hidup dan takut miskin.

Rebutlah peluang untuk melakukan amalan saleh yang faedah keuntungannya dalam bentuk pahala akan berterusan mengalir walaupun kita telah meninggal dunia. (*/tim)

Untuk mendapatkan update cepat silakan berlangganan di Google News

TINGGALKAN KOMENTAR

Silakan masukkan komentar anda!
Silakan masukkan nama Anda di sini